Vår klubb har haft besök från Pristina International RC, Kosovo. Under 4 dagar varade besöket, varav 2 dagar i Danmark, där vår vänklubb Virum-Sorgenfri stod för värdskapet.

Det var tre Rotarianer från Kosovoklubben samt en av flickorna som deltagit i projektet, ”The girls scholarship, Kosovo”, som besökte oss. Anledningen till besöket var just det gemensamma projektet, som genomförts i sann Rotaryanda tillsammans med klubben i Pristina, Virum-Sorgenfri RK och Helsingborg Landborgen RK. Mer om just detta projekt kan du läsa på denna hemsida under fliken ”Pågående projekt”

Vi hade glädjen att ta hand om våra gäster onsdag och torsdag och vi hade ett digert program med bland annat guidade turer i Rådhuset och Mariakyrkan, besök på Sofiero, fika på Fahlmans mm mm.

Då H22 City Expo pågick för fullt fick vi även en chans att besöka olika evenemang i samband med detta, bland annat vår egen plats i Slottshagsparken intill Kärnan, där vi visar ShelterBox och informerar om Rotarys fina arbete.

Torsdagskvällen avslutades med vårt klubbmöte på Grand Hotel. Våra vänner från Pristina deltog liksom DGI Annika Skoglund, AG Lena Bosson och ett flertal andra inbjudna gäster. Vi var drygt 30 personer närvarande och kvällen inleddes med att Presidenten hälsade alla välkomna och introducerade kvällens gäster. Presidenten från Kosovoklubben informerade om deras verksamhet och några projekt, som dom driver, till exempel vattenprojekt till 60 skolor, brandkårsprojekt samt skolstipendier. Därefter gick vi igenom diverse klubbärenden, då bl a vår medlem Anthony Várady berättade om sitt deltagande på Rotaractmötet i Riga, varefter kvällens mat serverades.

När vi avnjutit middagen blev det dags för våra gästföreläsare och en av dem var Gresa Zeka, flickan från Kosovo, som var en av deltagarna i projektet. Hon höll ett mycket fint föredrag om sin skoltid, vad stipendiet betytt för henne och hur hon tänker inför framtiden. Hon håller som bäst på att utbilda sig till specialpedagog. Framtidsutsikterna för henne är, tack vare stipendiet, ljusa och vi önskar henne stort lycka till! Hon framförde sitt varma tack för att hon och de andra deltagarna i projektet fått en verklig chans att påverka sina liv i en positiv riktning.

Efter Gresa var det dags för kvällens andra föredragshållare. Nu klev Professor Johan Hollander upp på scen och vi fick ett mycket spännande och intressant föredrag med titeln ”Green infrastructure for coastal protection”. Johan forskar på World Maritime University i Malmö och fokuserar på strandskydd mot havsnivåstigning och landerosion. Det intressanta föredraget visade på framgångsrik odling och bevarande av strandnära ålgräs som skydd mot erosion. Olika typer av ålgräs (seagrass) studeras i Skåne (sydkusten och Båstad), Mauritius och länder utmed Afrikas Kust mot Indiska Oceanen.

Både Gresa och Johan avtackades med den för Helsingborg Landborgen RK framtagna chokladasken från Chocolatte och det utväxlades gåvor och standar mellan klubbarna.
Vi var flera som dröjde oss kvar efter avslutat möte för att ta chansen att fortsätta prata och umgås med varandra och våra gäster över ett glas i baren på Grand. Vi konstaterade unisont att det är just den här typen av utbyte och arrangemang, som ger massor av energi och inte minst stolthet över att vara en del av Rotarys fina arbete. Presidenten riktade ett stort tack till medlemmarna i Helsingborg Landborgen RK i allmänhet för deras engagemang och ett särskilt tack till Margaretha Perborg, som på ett mycket förtjänstfullt sätt hållit i trådarna inför besöket från Kosovo.

På fredag morgon såg vi till att våra vänner från Kosovo kom helskinnande över sundet och blev väl emottagna av medlemmar från Virum-Sorgenfri RK för vidare äventyr i Köpenhamn.