Peter Apell, professor emeritus vid Chalmers Tekniska Högskola, har forskat kring "Levande tillståndets fysik". Det handlar om att efterlikna den teknik, som växter och djur redan använder. Peter höll ett mycket spännande och intressant föredrag om biologiinspirerad design.
Biologiinspirerad design kan sammanfattas i fem punkter:
1. Identifiera en funktion
2. Biologisera funktionen
3. Upptäcka naturens modell
4. Efterlikna naturens strategi
5. Utvärdera designen
Georg de Mestral uppfann på det sättet kardborrbandet 1941. Hans Grönwall i Nyhamnsläge har sysslat med Industridesign och produktutveckling. Även Viktor Papanek, som har sysslat med ”The Green Imperative”, nämndes.

Här följer några exempel från vår egen tid: Drönarna har haft insekter som förebild. Artificiell spindelväv har blivit väldigt stark. Ventilationsteknik har inspirerats av termitstackar, som har självdrag. Daggmaskar har lett fram till tekniker, som inom sjukvården kan undersöka tarmarna lättare och mer smärtfritt. Rovfåglarna har varit förebilder för ny flygplansteknik. Hajarnas fjäll på huden har varit inspiration till nya simdräkter och ytbehandling.

Därefter fick vi gruppvis i uppdrag, att diskutera hur naturen kunde inspirera till andra uppfinningar. Några förslag: Studera musslors sätt att rena vatten. Ändra störande ljuds frekvens, så att vi inte hör ljudet. Studera hur växter renar luft.

Presidenten i Helsingborg Landborgens Rotary Klubb, Lisbeth Grapenblom, tackade Peter för hans spännande föredrag med en ask av vår egendesignade choklad, som vi tagit fram tillsammans med Chocolatte.