Bibliotekschef Catharina Isberg berättade om stadsbibliotekets samtid och framtid. Catharina har varit bibliotekschef i Helsingborgs stad sedan 2013.
Catharina har en bakgrund från forskningsbibliotek och företagsbibliotek. Hon är aktiv regionalt, nationellt såväl som internationellt och sitter med i styrelsen för IFLA (International Federation of Library Associations) och är även divisionsordförande inom IFLA. Hon brinner för områden som tillgång till information och kunskap samt fri åsiktsbildning. Under kvällen berättade hon också om utmaningen att ändra innebörden av ordet bibliotek från lokal till verksamhet. Satsningen är att ha flera olika lokala mötesplatser runt om i staden samt öppna upp för digital delaktighet och digitaliseringen samtidigt  som staden planerar för utbyggnation av stadsbiblioteket. Catharina avslutade med att visa en ide´skiss på hur det nya utbyggda stadsbiblioteket kan komma att se ut, men underströk samtidigt att det var en skiss och att hon vill att invånarna ska vara med och utveckla biblioteket.

Preident Jan Roos påminde om att ett besök på stadsbiblioteket är inplanerat till den 20/2, då vi kan få veta ännu mer om framtidens bibliotek.

Kvällen  avslutades med att President Jan Roos tackade Catharina för hennes mycket intressanta föredrag och hon blev den första att, som en liten uppskattning från klubben, mottaga vår nyligen framtagna "Rotarychokladask". I samarbete med den lokala chokladtillverkaren Chocolatte har vi numera en riktigt fin kvalitetsask med njutbara chokladpraliner att förära t ex våra inspirerande föredragshållare. En varm applåd från auditoriet fick också Catharina med sig.