Kvällens program: Resan från Överskottsbolaget till ÖoB. Eva Lundqvist, som blev VD för ÖoB för ett år sedan, har jobbat i bolaget som personalchef i många år. Hon bor i Domsten och veckopendlar till Skänninge nära Mjölby, där bolaget har sitt huvudkontor och huvudlager. Hon höll ett entusiastiskt föredrag om ÖoB´s utveckling och betonade att det inte längre hade någon koppling till överskottsförsäljning.

ÖoB bildades 2008 som ett dotterbolag till Runsven koncernen. Rune Svensson bildade Runsven AB 1948. Det är en privatägd koncern, men 20% av aktierna i ÖoB har köpts av den norska, börsnoterade koncernen EUROPRIS.  ÖoB omsätter ca 4 miljarder kr och har 93 varuhus i Sverige. Det finns två olika typer av varuhus: Stormarknader och Cityhandel. Man planerar 3 nya varuhus i Borås, V.Frölunda och Skurup. Sortimentet består till 60% av torra livsmedel (ej kyl- eller frysvaror) och 40% av specialvaror. Den största kundgruppen är kvinnor mellan 30-49 år. I Skänninge arbetar 250 anställda på kontor och lager och man har inköpskontor Kina och Vietnam, men satsar på mer inköp i Europa. Exempel på egna varumärken är Connect (elektronik) och Do-IT ( verktyg etc).

Veckovisa annonsblad distribueras, men man arbetar på digitala varianter för att spara pengar och papper. Ö&B är medlem av Amfori, en organisation som certifierar miljövänlighet och hållbarhet.

Eva Lundqvist delad generöst ut en kasse med varor från ÖoB till var och en av oss och fick en varm applåd och en Rotary chokladask som tack för ett intressant föredrag.