Lördagen den 2/10 var vi inbjudna av vår vänklubb Virum-Sorgenfri till ett möte i Helsingör. 13 medlemmar/gäster från vår klubb tog förväntansfullt färjan kl 09.30 på lördagsmorgonen till Helsingör. Där möttes vi av 11 medlemmar från Virum-Sorgenfri. Ett kärt och efterlängtat möte, som vi hade sett fram emot länge.

Vi tog oss tillsammans till Stenegade och Café Kagefryd, där vi blev bjudna på kaffe och croissanter och även fick höra innehavaren av caféet berätta om husets historia och vilka olika näringar som hade bedrivits där genom århundradena.
Därefter tog vi en kort promenad till Skibsklarergaarden på Strandgade. Vi fick först en utförlig genomgång av husets historia, som sträckte sig över 430 år.

Det blev därefter en guidning genom husets alla rum och vi fick bl a veta hur dessa använts på olika sätt genom åren. Det var t o m tidningsredaktion så sent som på 1990-talet.

Vi fick också veta mer om bebyggelsen i kvarteret och hur stadsbilden här har förändrats fram till idag. Allt genomfört med insikt och stort engagemang. Det var verkligen roligt att få lära sig mer om denna vår närmsta stad i grannlandet Danmark.

Sen var det dags att ta ett antal bilar i besittning, som våra vänner från Virum-Sorgenfri sett till att vi alla fick plats i, för vidare transport till Konventum.

Detta kongresscentrum i de norra delarna av Helsingör visade sig vara så mycket mer än en vanlig kongressanläggning.

Vi började med att äta lunch med en bedårande utsikt över havet och den svenska kusten.

Därefter fick vi en rundvandring under ledning av Georg R. Mathiasen, gallerist och konsthandlare sedan 30 år i Helsingör, som med stor inlevelse och sin gedigna kunskap guidade oss genom detta fantastiska hus.

Inte bara konstsamlingarna imponerade på oss. Den genomtänkta och imponerande arkitekturen i alla olika rum och salar gav oss närmast en andlig upplevelse. Detta är ett besöksmål, som man absolut inte bör missa.

Ulf Krona, Helsingborg Landborgens president, tackade presidenten i Virum-Sorgenfri, Flemming Schønnemann, för denna välplanerade och mycket trevliga dag och överlämnade, som ett symboliskt tack, en ask Rotary choklad. Flemming förärade generöst denna chokladask Jeanette Oppenheim, Virum-Sorgenfri, som har lagt mycket tid och energi på att få denna dag att bli den upplevelse vi alla är tacksamma att vi fick vara med om. Vi instämmer och riktar ett särskilt tack till Jeanette.

Vi tog oss efter detta tillbaka till färjeläget för hemtransport vid 16-tiden på eftermiddagen, fyllda av glädje och tacksamhet efter att äntligen fått träffa våra vänner från Virum-Sorgenfri igen. En dag som gav oss härlig energi med trevligt umgänge, mysig fikastund, god mat och fantastiska berättelser om några av Helsingörs historiska byggnader med besöket på Konventum som höjdpunkt. Denna plats överraskade oss alla med konst och arkitekturupplevelse utöver det vanliga.

Vi ser med tillförsikt fram emot att träffa våra danska vänner snart igen, om inte förr så på vår gåsmiddag den 11 november.