Publicerad av Ulf Krona den nov 14, 2019
Maria Rooth, oerhört framgångsrik svensk damhockeyspelare, gästade oss denna kväll och berättade med stor inlevelse om sitt intresse för hockey och vad det betytt för henne. Maria var endast 4 år när hon började spela ishockey. Hon var helt ensam tjej och fick spela tillsammans med pojkarna. Men för Maria var detta inget hinder, för hockey var det bästa hon visste.
Maria hittade mycket av sin  motivation i sitt utanförskap, som blev en följd av att hon sysslade med en sport med nästan inga flickor. Hon fick vid något tillfälle höra någon säga :”Varför skall Maria ta en plats i laget istället för en kille”.  Bl a detta sporrade henne i sina ambitioner att verkligen bli en av de bästa. Hon tränade oerhört mycket genom alla aktiva år, varje dag och inte sällan 3 pass om dagen. Detta gav resultat och när hon senare åkte till USA för att studera på College, gavs hon möjlighet att spela med college laget. I USA hade man precis infört förbud mot könsdiskriminering, vilket innebar att hon kunde satsa hårt på hockeyn samtidigt som hon pluggade.

Hennes lag vann serien tre år i rad vilket bl a innebar att hon och laget fick komma till Vita Huset och träffa dåvarande President Bush.

Numera har Maria lagt skridskorna på hyllan, efter en lång och mycket framgångsrik karriär. Men hon bidrar i högsta grad till att utveckla damhockeyn i sverige, bl a genom en årligen återkommande hockeyskola i Halmstad, som har ett växande antal deltagare för varje år. Nästa år, 2020, är det 270 anmälda. Hon är också ute och föreläser om motivation och mental träning och vad det betyder i alla sammanhang, oavsett vad man sysslar med.

Maria avtackades med en varm applåd. Ytterligare en givande kväll hos Rotary Helsingborg Landborgen var till ända.