Publicerad av Ulf Krona den mar 07, 2019

Tina Nordström underhöll oss med en engagerad och rolig föreläsning.

Tina avtackades med en passande dryck av vår President Margaretha Perborg

Tina Nordström, som är hedersmedlem i Helsingborg Landborgens Rotaryklubb, berättade vad som upptar stora delar av hennes tid numera. Hon har flyttat från sina lokaler i Ramlösa till Ödåkra gamla spritfabrik, där hon så småningom planerar att även driva en restaurang. Tina tycker det är roligt och inspirerande att inreda köket enligt sina egna önskemål och idéer om vad ett kök bör innehålla.

Hon har ett avtal med TV4 och pratade om hur roligt hon tyckte det var med att spela in programmet ”Hela Sverige bakar”. Hon är även programledare i ”Sveriges yngste mästerkock”. Urvalet av barn till detta program sker mer med hänsyn till deras personliga egenskaper än deras förmåga att laga mat. Barnen får hjälp med att lära sig laga mat i en matlagningskurs innan programmet startar.

Tina håller också på med att spela in korta filmer, ca 1 minut långa, med en massa bra matlagningstips och trix. Det är omständligare än man kan tro att göra dessa filmer, fast de bara är en minut. Exempel på filmer:
  • Hur man bäst pocherar ägg - att alltid ha ½ msk salt och 1 msk ättika per liter vattnet och koka 3 min.
  • Hur tillaga hel kyckling - klipp upp bröstet och fläk ut kycklingen, krydda med t.ex. citron och timjan, sätt in i kall ugn och sätt ugnen på 175 grader. Stek i 55 min.
  • Hur göra äggröra - den ska inte vispas utan vändas runt med en slickepott i pannan.

Det var en mycket rolig kväll med många skratt och mycket värme. Tina är en härlig föreläsare och genuint positiv och trevlig. En riktig förebild. Hon avtackades med en lång och varm applåd.