Postad av Ulf Krona
Michael Rausman, ordförande i Helsingborgs uppfinnareförening, höll oss fängslade med ett föredrag om svenska uppfinningar och informerade om Svenska Uppfinnareföreningen.

En uppfinning är en nyhet som inte kommit ut på marknaden, när den är ute kallas det en innovation.
För att få patent krävs att uppfinningen ska vara ny, ha uppfinningshöjd och kunna tillgodogöras industriellt. Ett mönsterskydd skyddar utseende och form, men inte en produkts funktion.
Man kan få hjälp med finansiering av Almi, Tillväxtverket eller Vinnova. 33% av alla uppfinningar som når ut på marknaden görs av enskilda uppfinnare.
Några exempel på svenska uppfinningar: Dynamiten, Celsius-skalan, Skiftnyckeln, Hövding och Johanssons passbitar samt Klick-golvet.

Svenska uppfinnareföreningen är världens äldsta uppfinnareförening och startades av S.A Andréen 1886. Den är ett landstäckande nätverk och har 30 medlemsföreningar med cirka 2500 uppfinnare. Föreningen har processer, stödsystem och kompetens att hjälpa uppfinnare att föra en idé ut till marknaden.
Det finns en lokalavdelning i Helsingborg, Ängelholm och Landskrona med 75 medlemmar. Michael Rausman är ordförande här. Alla möten sker under största sekretess. Michael är själv, som sig bör, uppfinnare och en av hans uppfinningar är Urinprovskärlet för kvinnor, P 4 1 (Pee For One).
Vi önskar Michael lycka till och tackar för ett mycket intressant föredrag!