Kvällen började med besök och intagande av fantastiskt goda landgångar på café Två Systrar. Två Systrar startade café/bageri på Slottshöjden december 2014 som ett familjeföretag.
2018 byggde de ett nytt café och bageri på Spritan i Ödåkra. Familjen drev sedan båda verksamheterna till april i år då cafét på Slottshöjden såldes och bytte namn till Två Systrar by Pronto. De två verksamheterna drivs nu helt åtskilda, även om de delvis delar namn. Bageriet levererar inte till andra bagerier, men har catering till bl a en del kommunala enheter. De har numera 13 anställda varav de flesta hör till familjen. De erbjuder förutom fullt brödsortiment även stenugnsbakade pizzor och har öppet alla dagar i veckan.

Kvällen fortsatte med besök hos vår hedersmedlem Tina Nordström, som numera har sitt provkök på Spritan i Ödåkra. Där bjöds på kaffe och mycket uppskattad toscakaka.

Hon flyttade verksamheten från Kamrersvillan i Ramlösa för några år sedan. Lokalen är idag ett fint och ändamålsenligt kök och helt förberett för filminspelning och fotografering. Tillsammans med sin vän och medarbetare, Benny Cederberg, presenterade de på ett mycket trevligt sätt vad de jobbar med just nu och planer framöver. Tina har inga egna matlagningsprogram på TV utan deltar endast som programledare i olika program.
Övriga aktiviteter är ny kokbok som Tina och Benny själva producerat till skillnad från tidigare kokböcker som stora förlag producerat. Boken kommer ut i november och de i klubben som vill köpa kokboken kan få den signerad av Tina genom Jan Marks försorg.

De har även tagit fram ett nytt rödvin som kan beställas på systembolaget. Det heter Tina Piemonte Barbera och kostar 109 kr. De har också olika samarbeten med bland annat ICA och Skånemejerier.
Tina och Benny spelar in matlagningsfilmer som visas på sociala medier. De filmar även på begäran av företag. Tina har aldrig manus utan improviserar vid inspelningar.
Tina tycker det är viktigt att ha ”hjärtefrågor” såsom barncancer, operation smile, laga mat med barn med autism etc.

Klubbens president, Lisbeth Grapenblom, tackade Tina och Benny för deras mycket trevliga mottagande och föredrag.

Ett särskilt tack riktades till vår egen medlem Jan Mark, som  lagt ner mycket energi och tid på att få till detta studiebesök.